Aankoopprocedure

Vóór de aankoop van onroerend goed in Slovenië dient de (buitenlandse) koper een BTW-nummer en EMSO nummer – vergelijkbaar met een sofi-nummer –  te verkrijgen van de gemeente waar de woning is gelegen. Dit duurt ongeveer drie dagen.

Als u misschien al een bepaald object of grond op het oog heeft, gebruik dan altijd een geregistreerde makelaar om de koop af te ronden. Uw makelaar kan zaken snel checken en zal contact opnemen met de verkoper en uw bod op een goede manier aan hem kunnen presenteren. Indien het bod wordt aanvaard, dan zal de makelaar zorgen voor het contract en de nodige vertalingen. Meestal wordt er een aanbetaling van 10% betaald bij de ondertekening van het contract.

Vervolgens wordt door de makelaar een check uitgevoerd in het Kadaster in Slovenië. Deze instantie maakt gebruik van een gemoderniseerd (online) systeem en het voert haar taken snel en efficiënt uit – meestal binnen 2 werkdagen. Of u nu besluit om alle zaken zelf te regelen, of als u uw agent het voor u laat doen, zorg er in ieder geval voor dat alle documenten worden vertaald om eventuele valkuilen te vermijden.

Voor het laatste gedeelte van het aankoopproces moet de makelaar een contract opstellen voor het Kadaster, een bevestiging krijgen van de gemeente dat geen claims van derden op het vastgoed rusten en hij moet een officiële verklaring verkrijgen als bewijs voor betaling van alle betreffende belastingen. Wanneer dit alles door de makelaar geregeld is dan hoeft de koper alleen maar het afgesproken bedrag uit het contract over te maken aan de verkoper en de deal is rond.